To już trzecia (po "Edukacji po pandemii" w 2023 r. i "Roli sztuki w życiu młodego człowieka" w 2024 r.) konferencja, zorganizowana w ramach projektu Przestrzenie Sztuki.
Tym razem postawiliśmy na otwarty dialog z widzami. Zaprosiliśmy też gości, którzy podzielili się swoim doświadczeniem w temacie funkcjonowania teatru w społeczeństwie w różnych częściach Polski.
Po krótkim przywitaniu przez Dyrektora Lubuskiego Teatru Roberta Czechowskiego, koordynatorka programu z ramienia LT, Joanna Marcinkowska, przedstawiła krótką prezentację, dotyczącą realizowania projektu Przestrzenie Sztuki przez Lubuski Teatr jako Operatora przez ostatnie lata. Potem nastąpiła dyskusja, w której jako pierwsi głos zabrali goście specjalni. Jadwiga Jagoda Skowron, pełnomocniczka dyrektora Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, opowiedziała o swoich doświadczeniach jako koordynatorki programu, który rzeszowski teatr realizuje nie tylko w mieście, ale też na terenie podkarpacia. Ryszard Klimczak, redaktor naczelny Dziennika Teatralnego, zwracał uwagę na to, jak ważny jest kontakt z teatrem od najmłodszych lat – rozmowy o nim i próby opisywania scenicznego świata, które rozwijają wrażliwość oraz język, jakim się posługujemy.
Na widowni znalazły się osoby w każdym wieku – od licealistów, przez studentów, osoby w średnim wieku, aż po seniorów. Większość podzieliła się swoimi przeżyciami, związanymi z pierwszym kontaktem z teatrem. Okazało się, że niezależnie od momentu, w którym odkryli teatr dla siebie, chodzą do niego do dziś i przeżywanie spektakli to ważna część ich życia. Często też pokazują teatr swoim bliskim, co staje się potem świetnym polem do rodzinnych dyskusji. Dowiedzieliśmy się także, że dla młodych ludzi istotnym tematem, który mógłby pojawić się na scenie, byłoby oswajanie się ze śmiercią bliskiej osoby.
Rozmowy o teatrze trwały kilka godzin i były niezwykle cenne dla nas – dziękujemy wszystkim za udział!
(jm)
- - - - - - - - - - -
Wydarzenie zrealizowano w ramach Przestrzeni Sztuki Teatr.
Program finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i realizowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.