wtorek, Lut 2023
  • Deklaracja dostępności
  • BIP
  • RODO
  • Projekty
  • Archiwum
    • Aktualności ze starej strony www
Social media LT
Lubuski Teatr w Zielonej Górze Lubuski Teatr w Zielonej Górze
  • Główna
  • Repertuar
  • Spektakle
    • Aktualne
    • Archiwalne
    • Trailery
    • Przedprzewodniki
  • O nas
    • Dyrekcja
    • Zespół artystyczny
    • Aktorzy gościnni
    • Zespół techniczny
    • Administracja
    • Festiwale
    • Monitoring
  • Kup bilet
    • Sprzedaż on-line
    • Sprzedaż w kasie
    • Regulamin zakupu biletów
  • OFERTA
    • Edukacja
    • Scena i widownia
    • Noclegi
  • Kontakt

Menu

Menu boczne LT

  • Główna
  • Repertuar
  • Spektakle
    • Aktualne
    • Archiwalne
    • Trailery
    • Przedprzewodniki
  • O nas
    • Dyrekcja
    • Zespół artystyczny
    • Aktorzy gościnni
    • Zespół techniczny
    • Administracja
    • Festiwale
    • Monitoring
  • Kup bilet
    • Sprzedaż on-line
    • Sprzedaż w kasie
    • Regulamin zakupu biletów
  • OFERTA
    • Edukacja
    • Scena i widownia
    • Noclegi
  • Kontakt
Szczegóły
LubuskiTeatr
01 wrzesień 2022
Odsłon: 811

Noclegi LT

POKOJE GOŚCINNE

Oferujemy Państwu nocleg w 8 pokojach 1-, 2-osobowych w budynku Lubuskiego Teatru przy Al. Niepodległości 3/5 w Zielonej Górze

POKÓJ 1-OSOBOWY Z UMYWALKĄ

ilość pokoi 5

wyposażone są w wersalkę bądź tapczan 1-osobowy oraz pościel i ręczniki.
Odpłatność: 55 zł + 8% VAT za dobę od osoby;

pokój-1-osobowy-1 pokój-1-osobowy-2 pokój-1-osobowy-3

 

POKÓJ 2-OSOBOWY Z ŁAZIENKĄ

 

ilość pokoi 1

wyposażony jest w czajnik elektryczny, podstawową zastawę kuchenną (szklanki, sztućce i talerze) oraz 2 tapczany 1-osobowe
Odpłatność: 75 zł + 8% VAT (1 osoba/doba), 100 zł + 8% VAT (2 osoby/doba);

 

POKOJE 2-OSOBOWE Z ŁAZIENKĄ I ANEKSEM KUCHENNYM

ilość pokoi 2

wyposażone są w czajnik elektryczny, podstawową zastawę kuchenną (szklanki, sztućce i talerze) oraz wersalkę i tapczan 1-osobowy.
Odpłatność: 90 zł + 8% VAT (1 osoba/doba), 120 zł + 8% VAT (2 osoby/doba);

Do Państwa dyspozycji oferujemy także:

  • wspólną przestrzeń z aneksem kuchennym wyposażonym w lodówkę, czajnik elektryczny, kuchenkę, sztućce i naczynia
  • wspólne łazienki (toalety, kabiny prysznicowe, pralka)
  • bezprzewodowy Internet
  • piękny widok z tarasu na Stare Miasto.

Większość pokoi gościnnych znajduje się na IV piętrze teatru (niestety, nie mamy windy).

 

Kontakt oraz przyjmowanie rezerwacji: Dział Administracji Katarzyna Dąbrowska tel. (68) 452-72-72 wew. 49; kom. 784 001 862 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

FacebookTwitter
Scena i widownia
Szczegóły
LubuskiTeatr
01 wrzesień 2022
Odsłon: 1029

Scena i widownia

WYMIARY SCENY DUŻEJ:

– szerokość sceny – 15 mb,

– głębokość sceny od lini kurtyny do tylnej kieszeni

– 9,60 mb,- szerokość okna scenicznego – 9,30 mb,

– wysokość okna – 5,30 mb,

– proscenium ok. – 3,70 mb,

– wysokość sceny do stropu technicznego – 13,70 mb,

– sztankiety 25 sztuk – ręczne (udźwig do 150 kg) – w tym dwa boczne,

– odległość między wyciągami 27 cm,- kurtyna podnoszona (pionowa),

– zapadnia sceniczna – sterowana ręcznie – udźwig do 150 kg,

– kabina realizatora oświetlenia – nad balkonem,

– kabina realizatora dźwięku – na balkonie.

Aktualna widownia:

– 372 miejsca: 292 parter, 79 balkon (10 miejsc balkonowych wyznaczonych dla stołu akustyków)

Ilość wszystkich miejsc:

– 382 miejsca: 292 parter, 89 balkon.

Sprzęt oświetleniowy sceny dużej:

Szczelina Nad Widownią :

9 x PC 2000 W ( ADB i Spotlight )
10x profil 750 W ( ETC )

 

 

Balkony Widowni lewy i analogicznie prawy :

4 x PC 2000 W ( ADB )
2 x PC 2000 W fresnel ( ADB )
1 x profil 750 W ( ETC )
Most Portalowy ( zaraz nad oknem sceny ) :

15 x PC 2000 W ( ADB i Spotlight ), w tym 4 x fresnel
Galerie Boczne wokół sceny ( lewa i analogocznie prawa strona ) :

4 x PC 2000 W ( ADB )
Most Ruchomy I, nad środkową częścią sceny :

2 x PC 2000 W ( ADB )
6 x PC 2000 W frenel ( ADB )
13 x PC 1000 W ( ADB )
Most Ruchomy II, horyzontowy :

2 x PC 2000 W ( ADB )
5 x PC 2000 W fresnel ( ADB )
6 x PC 1000 W ( ADB ), ( sparowane po 2 sztuki na obwód )
12 x Naświetlacz Asynchroniczny 1000 W ( w trzech kolorach: zielony, niebieski, czerwień )
Pozostałe :

Punktowiec Prowadzący 2000 W ( Robert Juliat ), umiejscowiony na balkonie widowni
Przeloty na scenie w każdej kulisie – PC 1000W ( ADB )
7 x PC 650 W ( ADB ) na dostawki w magazynie
6 x MAC Martin 700 profil ( powieszone na mostach ruchomych )
6 x MAC Martin 700 wash
Wytwornica mgły, dymu ( Hazer ROBE 1050 )
Stroboskopy 1000 W i 2000 W
30x Obwody Regulowane na scenie
Stół do prowadzenia świateł :

LCS 820 z polem ręcznym
ETC Congo junior z submaster wing

Sprzęt akustyczny sceny dużej:

– Front 4x EAW LA 460

– tyły 2x SLS M 12

– portal SRX 712 M 2x

– przesyłki scena – kabina akustyka 24+6,

– konsoleta SOUNDCRAFT GB 8

– equalizer DOD 2×15 2szt; procesor efektów alesis; odtwarzacze md TASCAM, MD-350 3szt; cd LG,

– odtwarzacze md TASCAM, MD-350 3szt; EY DBX iEY

– mikrofony SHURE 3x BETA 58, 4x AKG c 1000, 16x ULX-D-Body

– mikrofony SHURE 3x SM58; 5x beta; 3x SM94;4x SM57; 2x SM58 bezprzewodowe; 10 systemów bezprzewodowych SHURE UT (UHF) z mikronami typu lavalier.

 

WYMIARY SCENY KAMERALNEJ:

– szerokość sceny – 10 mb,

– głębokość sceny – 6,50 mb,

– wysokość – 5,70 mb,

– drzwi – 0,94 cm x 218 cm. (uwaga: dekoracje muszą być przenoszone rozmontowane!)

Widownia

– 108 miejsc
Sprzęt oświetleniowy sceny kameralnej:

52 x PC 1000 W ( spotlight )
10 x PC 1000 W fresnel ( spotlight )
10 x profil 575 W ( ETC )
18 x profil 750 W ( ETC )
Reflektory rozmieszczone symetrycznie nad całą powierzchnią sceny i widowni.

20 obwodów regulowanych na scenie
stół do świateł ALFA 144

Sprzęt akustyczny sceny kameralnej:

1. Przody: 4 x JBL VRX 928 – LA; 2 x JBL VRX 915S + CROWN XTI

2. Tyły sceny: 2 x JBL VRX 928 – LA + CROWN XTI

3. Tył widowni: 2 x JBL VRX 928 – LA + CROWN XTI

4. Konsoleta akustyczna SOUNDCRAFT LX 7 II 16 kanałów

5. Odtwarzacze: 2 x TASCAM MD-350; 2 x TASCAM CD-01U

6. Procesor TC M-ONE XL

Szczegóły
LubuskiTeatr
01 wrzesień 2022
Odsłon: 1143

Administracja

 

SEKRETARIAT, KADRY:
Anna TYTUŁA

DZIAŁ IMPRESARIATU:
Magdalena PAWLAK
– Kierownik Działu Impresariatu,

Natalia KOPACZYŃSKA,

DZIAŁ KSIĘGOWOŚCI:
Anna KONASZYK
–  Główny Księgowy,

Elżbieta SOKOŁOWSKA,
Ewa NOWAK
Dagamara JASTRZĘBSKA

DZIAŁ ARTYSTYCZNY (LITERACKI):

Dariusz KOLAŃSKI
Kamil DERDA

Joanna MARCINKOWSKA
Piotr PRUSINOWSKI

 

Marta GIERASIMCZUK
Tomasz SIWICKI

 

 

 

DZIAŁ ADMINISTRACJI:
Alicja CHOJNACKA
– Kierownik Działu Administracji,

Justyna SPIAK,
Katarzyna DĄBROWSKA

 

OBSŁUGA WIDOWNI:
Karolina SITARSKA,
Alina GÓRNA

KASA BILETOWA:
Elżbieta NAJDEK,

 

 

Szczegóły
LubuskiTeatr
01 wrzesień 2022
Odsłon: 991

Dział techniczny

KIEROWNIK TECHNICZNY:
Helena BONDYRA

 

PRACOWNIA FRYZJERSKA:
Maria KACZMAROWSKA

GARDEROBIANE:
Dorota PRZEWŁOCKA,
Danuta DŁUGOŃ

 

SEKCJA AKUSTYKÓW:
Piotr DURA

SEKCJA ELEKTRYKÓW:
Krzysztof WÓJCICKI,
Michał GILKA
Kamil DERDA

MONTAŻYŚCI SCENY:
Krzysztof BIELEWICZ,
Piotr KARASIEWICZ,
Robert PRUS
Daniel MADEJ

MAGAZYN GŁÓWNY:
Łucja DEUTSCHMANN

 

PRACOWNIA KRAWIECKA:
Ewa OBRĘBSKA
Wiktoria JURECZKO

ZAOPATRZENIE:
Grzegorz WAMBERSKI

 

Szczegóły
LubuskiTeatr
01 wrzesień 2022
Odsłon: 998

Historia Lubuskiego Teatru

TEATR W NIEMIECKIM GRÜNBERGU

Tradycje teatralne Zielonej Góry sięgają połowy XVI wieku – czasów Abrahama Buchholzerusa, założyciela i pierwszego rektora klasycznego gimnazjum. Działające przy szkole teatrum scholares było zaczynem profesjonalnej sceny dramatycznej w mieście. Objazdowe grupy teatralne pojawiły się już pod koniec XVIII stulecia. Były to głównie koncesjonowane towarzystwa teatralne Fallera z Głogowa i Krantza z Legnicy, a grywano z reguły w zajeździe kupca Künzela przy dzisiejszej ulicy Kopernika, gdzie występowały utalentowane zespoły włókniarzy i kolejarzy. Nowo oddany gmach Teatru Miejskiego w niemieckim Grünbergu zainaugurował swoją działalność 1 kwietnia 1931 roku wystawieniem opery „Madame Butterfly”. Przygotował ją Wrocławski Teatr Operowy, uchodzący wówczas za jeden z lepszych zespołów muzycznych w tej części Europy. Tytułową partię śpiewała wrocławianka Lydia Pfieffer-Clomb, odnosząc w latach 20. sukcesy w operach Leoncavalla i Pucciniego. Teatr zielonogórski był obiektem wielofunkcyjnym, przystosowanym do wystawiania dzieł zarówno dramatycznych, muzycznych, baletowych, jak i filmowych. Autorem projektu tego nowoczesnego, reprezentacyjnego budynku był znany węgierski architekt Oskar Kaufmann, który pozostawił po sobie także sceniczne gmachy w Berlinie, Budapeszcie, Bremerhaven, Wiedniu i Tel Awiwie. Na gościnne występy przyjeżdżały teatry z Berlina, Lipska, scena narodowa z Weimaru, opera wrocławska i drezdeńska. Scenę obsługiwał głogowski Teatr Dramatyczny im. A. Gryphiusa. Powołanie do życia Teatru Miejskiego było znaczącym wydarzeniem w życiu kulturalnym miasta.

(zob. J. P. Majchrzak, Wędrowanie w przeszłość. Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielona Góra 2005)

POWOJENNE DZIEJE TEATRU W ZIELONEJ GÓRZE

Tuż po wojnie sala teatralna, nadzorowana przez woźnego miejskiego, świeciła pustkami – wynajmowano ją tylko na sporadyczne imprezy, zebrania i uroczystości. 5 listopada 1945 roku pełnomocnik rządu na obwód zielonogórski powołał na stanowisko kierownika Teatru Miejskiego Cezarego Julskiego. Co prawda, w parę miesięcy później przeniesiono go służbowo do Poznania i teatr zamknięto, ale nie na długo. Ambicje zostały obudzone. We wrocławskim „Słowie Polskim” ukazał się artykuł pod znamiennym tytułem „Zielona Góra chce mieć teatr”. Grupy teatralne powstawały i upadały. Wyróżniały się dwa zespoły: „Teatr Kolejarza”, utworzony przez Andrzeja Romańczaka i aktywny w latach 1946-1949, oraz działająca przy Polskiej Wełnie „Nowa Reduta”. Z tych dwóch zespołów w roku 1951 powołany został Miejski Teatr Zielonogórski. Pierwszym dyrektorem i kierownikiem artystycznym zawodowej sceny została przedwojenna aktorka Róża Gella-Czerska. 24 listopada 1951 roku w sali Teatru Miejskiego w Zielonej Górze odbyła się uroczysta premiera „Zemsty” Aleksandra Fredry w reżyserii Gelli-Czerskiej. Scenografię zaprojektował Antoni Marr, a w rolę Cześnika wcielali się naprzemiennie Karol Hruby oraz Stanisław Cynarski. Ten ostatni stał się prawdziwą ikoną zielonogórskiego teatru, z którym pozostał związany aż do śmierci w 1970 roku; jego imieniem nazwano później Dużą Scenę. „Zemsta” podbiła serca miejscowej publiczności – wystawiona 25 razy, przyciągnęła 9560 widzów. Jeden z recenzentów stwierdził, że „mozolna i w ciężkich początkowo warunkach prowadzona praca wydała piękne owoce” (za: Wiktor, Inauguracyjne przedstawienie Teatru Ziemi Lubuskiej. Zemsta Fredry na scenie zielonogórskiej, „Gazeta Zielonogórska” 1951, nr 316). Od marca następnego roku dyrekcję i kierownictwo artystyczne objął scenograf i reżyser Stanisław Cegielski. Publiczność oglądała między innymi „Powrót posła”, „Śluby panieńskie” i „Wesele Figara”. Repertuar z tego okresu można dziś łatwo oceniać jako staroświecki i „szkolny”, ale pamiętajmy, na jakie czasy przypadł pionierski etap działalności miejscowego teatru. Adaptowanie „szacownej klasyki” na użytek sceny bywało jedyną drogą ucieczki od socrealistycznej konwencji. W styczniu 1954 roku funkcję dyrektora objął Zbigniew Koczanowicz, który zaprosił do współpracy literackiej Stanisława Hebanowskiego, zaangażował stałego kierownika literackiego i stałego scenografa, a także sprowadził z Warszawy absolwentów Liceum Techniki Teatralnej. Koczanowicz „cierpliwie uczył abecadła aktorskiego, powoli wdrażał ludzi do zawodu, uparcie popularyzował teatr w społeczeństwie” – wspominał po 20 latach w rocznicowym albumie Andrzej Wróblewski. Pierwszy jubileusz w dziejach Lubuskiego Teatru to 50-lecie pracy aktorskiej Bronisława Gałęckiego-Holajdy. Grano wówczas „Żeglarza” Jerzego Szaniawskiego w reżyserii Koczanowicza. A sam autor sztuki przysłał tutejszemu zespołowi oraz widzom najlepsze, najserdeczniejsze pozdrowienia. Było to w czerwcu 1955 roku. Po przychylnych recenzjach w ogólnokrajowym miesięczniku „Teatr” zielonogórska placówka wreszcie otrzymała szansę zaistnienia na scenicznej mapie Polski. Z początkiem sezonu 1956/57 odbyła się uroczystość pięciolecia teatru, na którą przybyli przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Sztuki oraz Zarządu Głównego SPATiF-u. Zjawili się liczni krytycy i publicyści, a także niemiecka delegacja. Zespół zmierzył się z wielkim światowym repertuarem, wystawiając „Intrygę i miłość” Friedricha Schillera w reżyserii Koczanowicza. Poczynając od sezonu 1957/58 dyrekcję i kierownictwo artystyczne objął Zbigniew Przeradzki, a po nim – Jerzy Zegalski. Redagowane przez Zdzisława Giżejewskiego programy teatralne otrzymały nową, jednolitą szatę graficzną i stałą wkładkę – Biuletyn PTZL (Państwowego Teatru Ziemi Lubuskiej) zawierający skierowaną do publiczności ankietę. 6 grudnia 1959 roku „Awantura w Pacynkowie” była pierwszym w repertuarze spektaklem dla dzieci. Od początku 1965 roku formalnie zaczęła działać Scena Lalkowa, powołana z inicjatywy niestrudzonej, niezapomnianej Haliny Lubicz. Jedna ze scen Teatru nosi dziś jej imię.

Lata 60. upłynęły pod znakiem artystycznych triumfów Teatru Ziemi Lubuskiej, który 18 grudnia 1964 roku, podczas premiery sztuki Leona Kruczkowskiego „Pierwszy dzień wolności”
w reżyserii Krystyny Meissner, otrzymał nowe miano: Lubuski Teatr im. L. Kruczkowskiego. Do sukcesów zielonogórskiej sceny przyczynili się ówcześni dyrektorzy – Marek Okopiński, a następnie Jerzy Hoffmann. Przedstawienia z tego okresu, m.in. „Kochankowie z Werony” Jarosława Iwaszkiewicza i „Kondukt” Bohdana Drozdowskiego (oba w reżyserii Okopińskiego), „Przedziwny kochanek”  Pierre’a Corneille’a w reżyserii Marii Straszewskiej czy „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Hoffmanna, zbierały deszcz nagród na prestiżowych festiwalach we Wrocławiu i Kaliszu. Ogólnopolską renomę zdobywali aktorzy podówczas związani z Lubuskim Teatrem: Halina Winiarska, Zdzisław Wardejn, Zygmunt Malanowicz, Józef Fryźlewicz, Wirgiliusz Gryń i Henryk Machalica. W historii LT zaczęły się również pojawiać znaczące nazwiska kierowników literackich, którzy wywarli istotny wpływ na określenie artystycznego kierunku, w jakim podążała zielonogórska scena: Stanisław Hebanowski, Stanisław Grochowiak, Jerzy Ziomek (a w późniejszych okresach także Marta Fik, Andrzej Buck czy Wojciech Śmigielski).

Jerzy Hoffmann zarządzał Lubuskim Teatrem do roku 1972. Nastąpiła epoka krótkich, dwusezonowych z reguły kadencji dyrektorskich, obejmująca lata 70. i 80. Nagrody stały się rzadsze, liczebność zespołu aktorskiego zmalała. Nie zabrakło jednak interesujących spektakli, fascynujących pozycji repertuarowych i ciekawie realizowanej pracy popularyzatorskiej. Wyróżnił się okres dyrekcji Ryszarda Żuromskiego. Wobec rozpoczętego w 1974 roku czteroletniego remontu Dużej Sceny teatr wyprowadził się z premierami do domów studenckich, rozmaitych klubów, nawet do hal fabrycznych. Znacznym rozgłosem cieszyło się chociażby „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Brešana, które swoja premierę miało w Gminnym Ośrodku Kultury w Bożnowie koło Żagania.

Nawiązano także ścisłą współpracę z Katedrą Literatury Polskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze. W zwyczaj weszły nocne pokazy premierowe dla studentów z następującymi po nich wielogodzinnymi dyskusjami. Jesienią 1974 roku odbyła się ogólnopolska sesja naukowa, której przewodniczył prof. Kazimierz Wyka. Tematem były spotkania nauki o literaturze z nowymi poszukiwaniami teatru. Uczestnicy sesji obejrzeli wówczas trzy zrealizowane przez zielonogórski teatr premiery: „Kosmogonię” Jarosława Iwaszkiewicza, „Donosy rzeczywistości” Mirona Białoszewskiego i „Śmierć na raty, czyli czapa” Janusza Krasińskiego. Po kadencjach Tadeusza Pliszkiewicza i Mirosława Wawrzyniaka, na początku sezonu 1980/81 dyrekcję objęła Krystyna Meissner. Na zielonogórskiej scenie pojawili się aktorzy bardzo młodzi, zaangażowani bezpośrednio po ukończeniu w warszawskiej PWST. W repertuarze znalazły się pozycje mocne i sprawdzone reżysersko, jak np. „Pluskwa” Władimira Majakowskiego w inscenizacji samej dyrektorki. Publiczność i krytyka znów zaczęli interesować się teatrem i tym, co się w nim dzieje. Z aplauzem przyjęto monodram „O długim czekaniu” na podstawie „Józefa i jego braci” Tomasza Manna, wykonywany przez Halinę Mikołajską, a potem udział tej znakomitej aktorki w przygotowywanym przez Kazimierza Skorupskiego spektaklu „Czesław Miłosz – spotkanie”, z którym zespół jeździł także do strajkujących robotników rolnych. Sensacją była realizowana już w stanie wojennym pełna ostrych aluzji politycznych „Szkarłatna wyspa” Michaiła Bułhakowa w reżyserii Edwarda Wojtaszka. Jeszcze większe wrażenie zrobiły otwarte dla publiczności trzy próby generalne spektaklu zatytułowanego „Dlaczego?”, adaptacji zakazanej powieści Wiktora Jerofiejewa „Moskwa-Pietuszki”. Na premierę nie pozwoliła cenzura. Później dyrekcję objął Hilary Kurpanik. Następnie Marek Górski i Krzysztof Rotnicki, wreszcie Janusz Kozłowski. Od 1 kwietnia 1991 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym został Waldemar Matuszewski, który swoje stanowisko pełnił w duecie z Janem Tomaszewiczem – dyrektorem managerem.

Pięć lat tej kadencji ożywiło środowisko teatralne Zielonej Góry i okolic. Ponad dwa tysiące przedstawień i prawie pięćdziesiąt premier zagrał w tym czasie zespół teatru. Corocznie podczas Dni Zielonej Góry odbywały się Winobraniowe Spotkania Teatralne. Lubuski Teatr gościł wówczas zespoły z całej Polski, grające na scenach macierzystych LT oraz w różnych punktach miasta. Od 1995 roku z sukcesem rozwijała się nieformalna inicjatywa teatrów Zielonej Góry, Legnicy, Jeleniej Góry, Gorzowa, Olsztyna, Wałbrzycha, zwaną Unią Teatrów Zachodniej Polski, polegająca na wymianie spektakli. Zespół LT i jego przedstawienia, takie jak: Ślub, Pan Tadeusz, Modrzejewska pojawiły się na scenach Krakowa, Warszawy i innych miast Polski. Trzeba wspomnieć też o wyjazdach zagranicznych – na Litwę oraz do Francji i Niemiec. W 1996 roku Teatr obchodził swoje 45-lecie, zainaugurowane ważną dla lubuskiej sceny udaną premierą „Hamleta” Williama Szekspira z muzyką Zygmunta Koniecznego. Na Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku Waldemar Matuszewski otrzymał nagrodę za reżyserię tej sztuki. We wrześniu 1998 powstało Stowarzyszenie Przyjaciół Lubuskiego Teatru. Jego celem jest promocja działań teatralnych, wspieranie i pielęgnowanie tradycji. Od początku swojego istnienia Teatr prowadził działalność objazdową, obejmującą swym zasięgiem około sto pięćdziesiąt miejscowości na terenie pięciu województw. Ten model działania postanowiono utrzymać w sezonie artystycznym 1998/1999, już za kadencji Andrzeja Bucka, odwołując się do tradycji zapoczątkowanej niegdyś przez Marka Okopińskiego, a później podtrzymywanej przez Waldemara Matuszewskiego. W ówczesnym repertuarze znalazły się zarówno pozycje klasyki teatralnej, jak Mickiewiczowskie „Dziady” i „Wujaszek Wania” Antoniego Czechowa, jak i cieszące się dużym powodzeniem sztuki o charakterze rozrywkowym, np. „Apetyt na czereśnie” Agnieszki Osieckiej, „Koty” Waldemara czy „Podróże Koziołka Matołka” Kornela Makuszyńskiego.

Lubuski Teatr chciał być przyjazny dla widza, wychodzić naprzeciw jego potrzebom, być miejscem otwartym i często odwiedzanym. Dlatego na Scenie Propozycji pojawił się spektakl według scenariusza i w reżyserii Krzysztofa Rościszewskiego pt. „Narkomani”, oparty na autentycznych relacjach anonimowych osób uzależnionych oraz na Pamiętniku narkomanki Barbary Rosiek. Nie brakowało dobrej rozrywki. Farsa Raya Cooneya „Wszystko w rodzinie” w reżyserii Wojciecha Pokory miała premierę 11 października 1998 roku i długo nie schodziła z afisza. W maju koncertem Leszka Długosza zainaugurowana została działalność Sceny Piosenki Literackiej, a w porozumieniu z Teatrem Muzycznym w Poznaniu zorganizowano Scenę Muzyczną, na której prezentowano „Przeboje Muzyki Wiedeńskiej” i „Kochanków Paryża”. Działały też Scena Inicjatyw Aktorskich oraz Scena Impresaryjna. Dziewięć lat kadencji Andrzeja Bucka obfitowało we współczesną dramaturgię. Na afiszu pojawiały się nazwiska autorów takich jak Ireneusz Kozioł, Petr Zelenka, Yasmina Reza czy Marek Hłasko i Jerzy Pilch (sceniczna adaptacja „Tysiąca wielkich miast”, wyreżyserowana przez Jacka Głomba i zatytułowana „Zabijanie Gomułki”, została obsypana nagrodami). W październiku 2007 dyrektorem zielonogórskiej sceny został Robert Czechowski. Postawił na urozmaicony repertuar, zgodny z rozwijaną przez niego koncepcją „szlachetnego eklektyzmu” i zamiarem dotarcia do zróżnicowanej widowni. Jednocześnie realizował ideę „teatru wartości”, skłaniającego widzów do refleksji, która coraz bardziej gubi się w świecie kultury masowej. Mocnym wejściem repertuarowym Czechowskiego była Wizyta starszej pani Friedricha Dürrenmatta, a kolejnym sukcesem reżysera – „Stworzenia sceniczne” April de Angelis, nagrodzone na festiwalach w Jeleniej Górze i Brześciu. W kwestiach aktorskich skupiono się na tworzeniu kreacji zespołowych, które dawały pole do popisu wielu wykonawcom i ujawniały coraz więcej nowych talentów. Wielkim uznaniem widzów cieszyły się „Przyjazne dusze” Pam Valentine w reżyserii Czechowskiego, „Chory z urojenia” Moliera w reżyserii Pawła Aignera, a także monodram „Pan Ibrahim i kwiaty Koranu” Érica-Emmanuela Schmitta w reżyserii Zbigniewa Najmoły. Współpraca LT z Janem Szurmiejem zaowocowała spektaklami, które idealnie trafiły w gusta publiczności. Jego „Piaf”, „Siostrunie” i „Ach! Odessa – Mama…” regularnie wracają na afisz i są gościnnie prezentowane na scenach całej Polski. Młody, żywiołowy zespół aktorski zaistniał w festiwalowej świadomości dzięki spektaklowi „Gdy przyjdzie sen. Tragedia miłosna”. Dzieło duetu Katarzyna Dworak i Paweł Wolak (PiK) zostało uhonorowane siedmioma nagrodami (w tym Grand Prix) na XVI Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu.

W ostatnich latach teatr współpracuje ze swoimi odpowiednikami z Czech, Słowacji i Niemiec, uczestniczy w festiwalach różnorodnego formatu teatralnego. Zapoczątkowany w 2011 Festiwal Pro Vinci pozwolił publiczności zielonogórskiej oglądać najciekawsze przedstawienia teatrów regionalnych z całego kraju. O niemieckiej inscenizacji „Kaliguli” Alberta Camusa w reżyserii Czechowskiego pisano: „to jedna z najbardziej znaczących inscenizacji ostatnich lat w Chemnitz”. Lubuski Teatr żyje dzięki temu, że działa na rzecz społeczności lokalnej i wchodzi w nieustanny dialog z publicznością, w tym również z mieszkańcami małych miejscowości, którzy na co dzień mają utrudniony dostęp do kultury. Świadectwem współpracy LT z organizacjami pozarządowymi pozostaje m.in. nagroda w konkursie „Biznes Wrażliwy Społecznie”, zdobyta w 2017 roku. W teatralnej przestrzeni jest też miejsce na edukację. W 2018 roku uruchomione zostało Laboratorium Twórcze, do którego teatr zaprasza najmłodszych na warsztaty i czytanie bajek. Dyskusje, spotkania autorskie, czytania performatywne – te oraz inne wydarzenia mają za zadanie obudowywać kolejne premiery i inicjatywy teatru o nowe konteksty.

Od 2020 roku Lubuski Teatr prowadzi liczne działania w ramach programu Przestrzenie Sztuki, realizowanego pod auspicjami Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz Instytut Muzyki i Tańca. Jednym z głównych założeń tego projektu, który doskonale sprawdził się w erze pandemii, jest umożliwienie dostępu do kultury jak najszerszemu gronu odbiorców przy jednoczesnym poszerzaniu ich świadomości kulturalnej. Stąd idee Teatru Wędrownego, warsztatów i zabaw artystyczno-sensorycznych dla dzieci czy spotkań on-line z aktorami. Przed zielonogórską sceną nowy rozdział. Tworzyć go będą Scena Letnia i Scena Lalkowa. To duża inwestycja, która oprócz zmian w topografii teatralnego miasta znacząco poszerzy ofertę repertuarową. Na lubuskich widzów czekają teatralne wędrówki w nowe miejsca, na nieznane tereny. Dziś nikt nie wyobraża sobie, by teatru w Zielonej Górze zabrakło. Tutejsza scena łączy pokolenia, wychodząc do najrozmaitszych widzów. Przybliża swój świat także tym, dla których ta sfera dotąd była nieznana i obca.

DYREKTORZY LUBUSKIEGO TEATRU W ZIELONEJ GÓRZE

Róża Gella-Czerska
15 X – 31 XII 1951 kierownik artystyczny

Karol Hruby
1 I – 28 II 1952 kierownik artystyczny

Stanisław Cegielski
1 III 1952 – 31 XII 1953 dyrektor i kierownik artystyczny

Zbigniew Koczanowicz
1 I 1954 – 30 IX 1957 dyrektor i kierownik artystyczny

Zbigniew Przeradzki
1 VIII 1957 – 30 IX 1958 dyrektor i kierownik artystyczny

 Jerzy Zegalski
1 VI 1958 – 30 IX 1960 dyrektor i kierownik artystyczny

 Marek Okopiński
1 X 1960 – 30 VI 1963 dyrektor i kierownik artystyczny

 Bohdan Czechak
1 VII 1963 – 30 VI 1964 dyrektor i kierownik artystyczny

 Wiesław Mirecki
1 VII 1964 – 30 VI 1965 dyrektor i kierownik artystyczny

 Zbigniew Stok
1 VII 1965 – 30 VI 1967 dyrektor i kierownik artystyczny

 Jerzy Hoffmann
1 VII 1967 – 31 VII 1972 dyrektor i kierownik artystyczny

 Stanisław Biliński
1 IX 1972 – 30 VIII 1974 dyrektor i kierownik artystyczny

 Ryszard Żuromski
1 IX 1974 – 30 VIII 1976 dyrektor i kierownik artystyczny

 Tadeusz Pliszkiewicz
1 IX 1976 – 31 XII 1978 dyrektor i kierownik artystyczny

 Mirosław Wawrzyniak
1 I 1979 – 30 X 1980 dyrektor i kierownik artystyczny

 Krystyna Meissner
1 XI 1980 – 30 VIII 1983 dyrektor i kierownik artystyczny

 Hilary Kurpanik
1 IX 1983 – 16 XII 1985 dyrektor i kierownik artystyczny

 Marek Górski
16 IV 1985 – 31 I 1989 dyrektor naczelny

Krzysztof Rotnicki
16 IV 1985 – 31 I 1989 dyrektor artystyczny

Janusz Kozłowski
1 III 1990 – 15 V 1991 dyrektor i kierownik artystyczny

Waldemar Matuszewski
16 V 1991 – 31 VIII 1996 dyrektor naczelny i artystyczny

Jan Tomaszewicz
16 V 1991 – 31 VIII 1995 dyrektor manager

 Piotr-Bogusław Jędrzejczak
1 IX 1996 – 18 V 1998 dyrektor naczelny i artystyczny

 Andrzej Buck
18 V 1998 – 18 X 2007 dyrektor naczelny i artystyczny

 Robert Czechowski
od 19 X 2007 dyrektor Lubuskiego Teatru

play Przyjazne dusze
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 179

Przyjazne dusze

play Gracz
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 170

Gracz

play Chory z urojenia
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 174

Chory z urojenia

play Siostrunie
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 179

Siostrunie

play Piaf
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 178

Piaf

play Kopciuszek
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 175

Kopciuszek

play Dziewczynka z Zapałkami - Kronika Lubuska
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 221

Dziewczynka z Zapałkami - Kronika Lubuska

play Dziewczynka z Zapałkami - fragmenty przedstawienia
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 177

Dziewczynka z Zapałkami - fragmenty przedstawienia

play Dziewczynka z Zapałkami - Kulturalne Puzzle
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 209

Dziewczynka z Zapałkami - Kulturalne Puzzle

play Ja Ciebie też...
Szczegóły
Trailers
30 sierpień 2022
Odsłon: 180

Ja Ciebie też...

play Gdy przyjdzie sen - tragedia miłosna
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 176

Gdy przyjdzie sen - tragedia miłosna

play Bestia
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 189

Bestia

play Małgośka z Zielonej
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 177

Małgośka z Zielonej

play Tymoteusz wśród ptaków.
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 177

Tymoteusz wśród ptaków.

play Fernando Krapp napisał do mnie ten list studium o prawdzie
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 184

Fernando Krapp napisał do mnie ten list studium o prawdzie

play Czasami księżyc świeci od spodu
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 174

Czasami księżyc świeci od spodu

play Szklana menażeria
Szczegóły
Trailers
29 sierpień 2022
Odsłon: 191

Szklana menażeria

play Księżniczka na opak wywrócona.
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 177

Księżniczka na opak wywrócona.

play Dżama. Arabska noc
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 245

Dżama. Arabska noc

play Oświadczyny/Niedźwiedź
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 280

Oświadczyny/Niedźwiedź

play Być jak młody W.
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 278

Być jak młody W.

play Akademia Pana Kleksa
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 178

Akademia Pana Kleksa

play Tancerz mecenasa Kraykowskiego
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 209

Tancerz mecenasa Kraykowskiego

play George & Ira Gershwin
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 192

George & Ira Gershwin

play Bóg mordu
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 178

Bóg mordu

play Samobójca
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 210

Samobójca

play Zielony Gil
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 171

Zielony Gil

play Ach! Odessa - Mama...
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 184

Ach! Odessa - Mama...

play Stworzenia Sceniczne
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 245

Stworzenia Sceniczne

play Księga Dżungli
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 185

Księga Dżungli

play Słodkie lata 20.–30…
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 201

Słodkie lata 20.–30…

play W siódmym niebie (trailer)
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 187

W siódmym niebie (trailer)

play W siódmym niebie (making of)
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 173

W siódmym niebie (making of)

play Gusła - LUBUSKI TEATR Złotnik (teaser)
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 237

Gusła - LUBUSKI TEATR Złotnik (teaser)

play Gusła - LUBUSKI TEATR (Cigacice)
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 181

Gusła - LUBUSKI TEATR (Cigacice)

play Kwartet
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 178

Kwartet

play Czytulisie
Szczegóły
Trailers
28 sierpień 2022
Odsłon: 174

Czytulisie

Przedstawię ci tatę
Szczegóły
Spektakle
30 styczeń 2023
Odsłon: 234

Przedstawię ci tatę

Wyobraź sobie, że Twoja jedyna, ukochana córka przedstawia Ci narzeczonego, o którym wiesz coś, czego ona nie wie (i z czego na pewno nie byłaby zadowolona)? Nie możesz jednak ujawnić tej wiedzy, bo wówczas i Twój sekret ujrzałby światło dzienne… 

Więcej…
Drakula
Szczegóły
Spektakle
15 grudzień 2022
Odsłon: 1707

Drakula

„Witajcie na Zamku Króla Drakuli! Mam nadzieję, że jesteście gotowi na ucztę. Jesteście? W takim razie siądźcie wygodnie i razem z nami przeżyjcie przepiękną przygodę.”

Więcej…
Buntownik, czyli rzecz o narodzie
Szczegóły
Spektakle
28 sierpień 2022
Odsłon: 652

Buntownik, czyli rzecz o narodzie

"Buntownik, czyli rzecz o narodzie". Historia o kształtowaniu się tożsamości w życiu, w systemie rodzinnym, w społeczeństwie. Zabawna i mocna, wyrażana również ciałem poprzez taniec. Mężczyzna jest gniewny i zagubiony, czuje potrzebę przynależności. Nie znajduje swojego azylu ani w matce, ani w ojcu. 

Więcej…
Jutro wrócimy do domu
Szczegóły
Spektakle
01 czerwiec 2022
Odsłon: 1968

Jutro wrócimy do domu

Bezpośrednią inspiracją dla powstania tej opowieści były „Pippi Pończoszanka” oraz „Alicja w Krainie czarów” i zdolność bohaterek do kreowania w głowie zachwycających światów. Podziw dla ich wyobraźni – szalonej, nieskrępowanej, czystej fantazji stał się inspiracją tekstu „Jutro wrócimy do domu” autorstwa Tomasza Olczaka.

Więcej…
Człowiek dwóch szefów
Szczegóły
Spektakle
14 maj 2022
Odsłon: 3498

Człowiek dwóch szefów

Trzy stulecia temu publiczność zwijała się ze śmiechu oglądając przygody arlekina Trufaldina – tytułowego „sługi dwóch panów” z commedii dell’arte Carla Goldoniego. Pracując na dwa fronty, bohater ustawicznie mylił polecenia swoich mocodawców, co prowadziło do wielu zabawnych nieporozumień i perypetii. Czy ta historia może dziś bawić tak samo, jak w tamtych czasach? Z pewnością tak – zwłaszcza jeśli zaadaptować ją do czasów bliższych naszej współczesności.

Więcej…
Kanadyjskie sukienki
Szczegóły
Spektakle
26 marzec 2022
Odsłon: 1597

Kanadyjskie sukienki

Lata 80. XX wieku. W erze schyłkowego PRL-u odległa, „mlekiem i miodem płynąca” Kanada jawi się mieszkańcom polskiej wsi Sycewo jako mityczna wręcz kraina dobrobytu i powszechnej szczęśliwości. Jej namiastką są właśnie tytułowe sukienki, przysyłane z zagranicy „ubogim krewnym”.

Więcej…
Sztuka
Szczegóły
Spektakle
11 marzec 2022
Odsłon: 1494

Sztuka

„Sztuka” Yasminy Rezy w tłumaczeniu Barbary Grzegorzewskiej. 
Nazwisko francuskiej autorki Yasminy Rezy może się kojarzyć bywalcom naszego teatru chociażby z „Bogiem mordu” w reżyserii Lecha Mackiewicza, a kinomanom – z ekranizacją tego samego dramatu, zrealizowaną przez Romana Polańskiego, a zatytułowaną „Rzeź”. 

Więcej…
Gusła
Szczegóły
Spektakle
15 styczeń 2022
Odsłon: 1548

Gusła

Spektakl „Gusła” powstał na podstawie II i fragmentów IV części „Dziadów” Adama Mickiewicza. Światowej sławy reżyser Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśń Kozła, przełożył romantyczne arcydzieło klasyki polskiej na przejmujący, głęboko emocjonalny język teatru. „Gusła” wyrosłe z rytuału ku czci zmarłych dotykają tematu nie tylko żałoby i straty bliskiego człowieka, ale i ówczesnego kraju, wielkich ideałów. W pełni muzyczny spektakl z niebywałymi kostiumami Adama Łuckiego ściska za gardło.

Więcej…

Podkategorie

Trailers

Spektakle

Festiwale

Zespół artystyczny

Aktorzy goscinni

Dyrekcja

Spektakle gościnne

Spektakle archiwalne

Sponsorzy

Strona 1 z 8
  • start
  • Poprzedni artykuł
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • Następny artykuł
  • koniec
Pokaż więcej
Copyright © 2023 LUBUSKI TEATR w Zielonej Górze. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i realizacja Art Net Media.
BIP Biuletyn Informacji Publicznej.