Balkon Ordona
"Trzypokoleniowa rodzina, polska rzeczywistość i mit o szczęśliwej krainie, z której dzieci powrócą do rodziców, aby spełnić ich marzenia o lepszej przyszłości. A co, jeśli mit nie może zaistnieć w rzeczywistości?
"Trzypokoleniowa rodzina, polska rzeczywistość i mit o szczęśliwej krainie, z której dzieci powrócą do rodziców, aby spełnić ich marzenia o lepszej przyszłości. A co, jeśli mit nie może zaistnieć w rzeczywistości?
Spektakl - Laureat Nagrody Publiczności i Nagrody Dziennikarzy w Plebiscycie Lubuskiego Teatru "Leony 2023/2024"!
Wyobraź sobie, że Twoja jedyna, ukochana córka przedstawia Ci narzeczonego, o którym wiesz coś, czego ona nie wie (i z czego na pewno nie byłaby zadowolona).
Buntownik, czyli rzecz o narodzie - historia o kształtowaniu się tożsamości w życiu, w systemie rodzinnym, w społeczeństwie. Zabawna i mocna, wyrażana również ciałem poprzez taniec. Mężczyzna jest gniewny i zagubiony, czuje potrzebę przynależności. Nie znajduje swojego azylu ani w matce, ani w ojcu.
Bezpośrednią inspiracją dla powstania tej opowieści były Pippi Pończoszanka oraz Alicja w Krainie czarów i zdolność bohaterek do kreowania w głowie zachwycających światów. Podziw dla ich wyobraźni – szalonej, nieskrępowanej, czystej fantazji stał się inspiracją tekstu Jutro wrócimy do domu autorstwa Tomasza Olczaka.
Trzy stulecia temu publiczność zwijała się ze śmiechu oglądając przygody arlekina Trufaldina – tytułowego „sługi dwóch panów” z commedii dell’ arte Carla Goldoniego. Pracując na dwa fronty, bohater ustawicznie mylił polecenia swoich mocodawców, co prowadziło do wielu zabawnych nieporozumień i perypetii. Czy ta historia może dziś bawić tak samo, jak w tamtych czasach?
Lata 80. XX wieku. W erze schyłkowego PRL-u odległa, „mlekiem i miodem płynąca” Kanada jawi się mieszkańcom polskiej wsi Sycewo jako mityczna wręcz kraina dobrobytu i powszechnej szczęśliwości. Jej namiastką są właśnie tytułowe sukienki, przysyłane z zagranicy „ubogim krewnym”. Pomiędzy tymi dwoma odmiennymi światami rozpościera się pajęczyna osobistych dramatów,
Sztuka Yasminy Rezy w tłumaczeniu Barbary Grzegorzewskiej.
Nazwisko francuskiej autorki Yasminy Rezy może się kojarzyć bywalcom naszego teatru chociażby z Bogiem mordu w reżyserii Lecha Mackiewicza, a kinomanom – z ekranizacją tego samego dramatu, zrealizowaną przez Romana Polańskiego, a zatytułowaną Rzeź.
Tomek Grymasiński to pierwszej wody urwis, a do tego straszny niejadek. Gdyby mógł, czerpałby niezbędną energię jedynie z zabawy. Gdy pewnego dnia mama chłopca, Pani Grymasińska, po raz kolejny ostrzega go przed zbyt ścisła dietą, Tomek zapada w długi sen.
Tryptyk projektów studenckich inspirowanych historią Zielonej Góry i okolic oraz charakterystyką miejsca. Dzieła powstały w zaraniu jako dyplomowe projekty scenograficzne studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Andrew Bovell zawarł w swojej sztuce To wiem na pewno historię rodzinną. Taką, z jaką tak chętnie spotykamy się w ulubionych, telewizyjnych serialach. Ulubionych, bo dających szansę na odnalezienie w nich - jeśli nie siebie, to swoich bliskich, krewnych, przyjaciół.
„Nataszo, jakie ty masz marzenie?” Proste pytanie, którego nikt nigdy nie zadał szesnastoletniej wychowance bidula - Nataszy Baninie, uruchamia w niej całą lawinę uczuć i popycha do kolejnych, często irracjonalnych działań. Bohaterka bez reszty oddaje się fantazji o wielkiej miłości
"Bezpośrednią inspiracją do sięgnięcia po Kordiana Juliusza Słowackiego była historia szesnastoletniego młodzieńca, który popełnił samobójstwo. Po kilku miesiącach od tego nieszczęśliwego wydarzenia usłyszałem, że był on współczesnym Kordianem. Niezwykła osobowość, wrażliwiec, osamotniony,
Spektakl Gusła powstał na podstawie II i fragmentów IV części Dziadów Adama Mickiewicza. Światowej sławy reżyser Grzegorz Bral, twórca Teatru Pieśń Kozła, przełożył romantyczne arcydzieło klasyki polskiej na przejmujący, głęboko emocjonalny język teatru.
Spektakl niesie za sobą niezwykle aktualne przesłanie o wszechogarniającym nas informacyjnym chaosie oraz o niebezpiecznym wpływie mas mediów na nasze zachowania i wybory. To podana w zabawnej konwencji gorzka przestroga przed bezmyślnym oddaniem naszego życia i decyzji w cudze ręce.
Adaptacja sceniczna współczesnej amerykańskiej powieści to kipiąca od emocji i nierozwikłanych konfliktów metafora trudnego związku dwojga ludzi. Spektakl na podstawie książki Revolutionary Road autorstwa Richarda Yatesa z 1961 roku, to bardzo gorzka, ale uniwersalna diagnoza współczesnego świata.
Spektakl na podstawie The selfish Giant Oscara Wilde’a - to wzruszająca opowieść o ogrodzie Olbrzyma, do którego chętnie wbiegają dzieci, aby się pobawić. Po kilkuletniej nieobecności Olbrzym wraca, przegania dzieci i stawia wokół ogrodu wielki mur. Mijają kolejne pory roku, a ogród wciąż jest zasypany śniegiem.
W siódmym niebie chmury płyną leniwie i powoli… Wiatr dmucha lekko i popycha je. Czy zauważysz przelatujące ptaki, gdy położysz się i spojrzysz w niebo? Słońce ogrzewa buzię. Oczy same się zamykają.
Powstaniu spektaklu przyświecała idea edukacji poprzez sztukę – zainspirowanie do samodzielnych prób czytania.
Główny bohater spektaklu to Mól Książkowy, który wprost zajada się literami.
W tym niezwykłym dziele spajają się teatr, film, rzeźba, malarstwo, muzyka i taniec. Trzy boginki – anioły krążą pośród dzieł sztuki, budując ich ukryty sens, wnikają jednocześnie w głąb duszy artysty, personifikując jego proces twórczy.
Nieśmiertelna komedia Nikołaja Gogola na scenie Lubuskiego Teatru! Znakomici aktorzy w przenikliwej, widowiskowej inscenizacji Roberta Czechowskiego. To zjawiskowa teatralna uczta, tempo, wigor, intryga i umizgi groteskowych zalotników.
Lata dwudzieste i trzydzieste XX wieku były w Polsce czasem barwnym, rozśpiewanym i roztańczonym. Panie w długich rękawiczkach, powłóczystych sukniach, zdobionych sznurami pereł i eleganccy panowie w smokingach czy frakach –
Akcja sztuki rozgrywa się w małym miasteczku na głębokiej, irlandzkiej prowincji. Hollywoodzka ekipa filmowa postanawia nakręcić film z udziałem miejscowych statystów. Kamienie w kieszeniach to tragikomiczna historia o marzycielach,
Wydarzenie wpisuje się w nurt teatru naj-najowego, czyli dla dzieci najmłodszych. W przyjaznej atmosferze, aktorzy wciągają małych widzów w tworzenie baśni „O Królewnie Śnieżce i Siedmiu Krasnoludkach”.
Szczęściarze to kolejny hit komediowy Tadeusza Kuty. Swoich bohaterów - autor i reżyser w jednej osobie - osadził we współczesnych realiach codzienności, na których jak grom z jasnego nieba spada… SZCZĘŚCIE! Nie wyobrażamy sobie jednak, ile z takim „szczęściem” może być kłopotów!
Wejdź w świat, gdzie gra wyznacza fabułę. Przez tę historię nie poprowadzi cię bohater ani autor. Tutaj powiodą Cię zmysły.
O czym jest Zielony Gil? Barwna komedia opowiada o perypetiach miłosnych Doñy Diany (w oryginale hiszpańskim imię to funkcjonuje jako Doña Juana, co powinno nam już sporo powiedzieć o tej postaci), która dla zdobycia serca don Martina de Ortegi, przebierze się za…
„Kto pragnie się dowiedzieć, jakim sposobem Aladyn został właścicielem cudownej lampy, ten musi bardzo natężać uwagę. Jest to bowiem baśń pełna zdarzeń niespodziewanych i cudów niesłychanych. Naprawdę czarodziejska baśń: baśń o lampie Aladyna..."
Co się stanie, jeśli farsa spotka się z komedią dell’arte? Otóż zdarzy się „Związek Otwarty”. Ten uznany i dowcipny tekst o małżeństwie napisało… małżeństwo. Ot, takie piękne, artystyczno-rodzinne połączenie.
Spektakl muzyczny „George & Ira Gershwin” w reżyserii Jana Szurmieja to zaproszenie na szczególny wieczór z największymi przebojami muzyki rozrywkowej i rewiowej braci Gershwin’ów -„beatlesów lat trzydziestych".
Wieczór kolędowy „MOC TRUCHLEJE…” w Lubuskim Teatrze i nie tylko. W wielu ośrodkach teatralnych kraju istnieje wieloletnia tradycja przygotowania przez śpiewających i grających artystów wieczoru kolędowego dla publiczności.
Kim jest Tancerz – Tancerz mecenasa Kraykowskiego? Wielbicielem, prześladowcą, czy po prostu współczesnym stalkerem? Naznaczony niezwykłą i tajemniczą chorobą – epilepsją – czuje się przez ową świętą przypadłość namaszczony.
„Cześć. Jestem Adaś. Adaś Niezgódka. Mam dziesięć lat. I generalnie nic mi się nie udaje…” Tak zaczyna się nasza Akademia Pana Kleksa.
Pozbawiony imienia bohater epistolarnej powieści Cierpienia młodego Wertera (1774) to pierwsza z szeregu kreacji postaci rodzącego się w Europie romantyzmu. Dzieło Goethego z jednej strony wywarło ogromny wpływ na twórczość całego pokolenia pisarzy i dramaturgów, z drugiej jednak nastąpił proces „mumifikacji” pierwowzoru.
Oba jednoaktowe „żarty sceniczne” Antoniego Czechowa powstały w 1888 r. jako wysokiej klasy próba podzielenia się z odbiorcami niepokojami młodego wówczas satyryka i nowelisty, który chłodnym okiem lekarza (bo ukończył studia medyczne) przyglądał się życiu rosyjskiego ziemiaństwa i inteligencji.
Utwór napisany specjalnie dla Lubuskiego Teatru i wyreżyserowany przez Pawła Kamzę, który współpracuje z naszą sceną od wielu lat („Łzy Ronaldo” 2011, „Zemsta” 2013).
Napisana blisko cztery wieki temu hiszpańska komedia omyłek cieszy się do dziś powodzeniem w wielu teatrach, nie tylko dzięki ponadczasowej i żwawej męsko-damskiej intrydze.
Dramat autorstwa Tennessee Williamsa wystawiony na Broadwayu w 1945 roku. Opowiada o rodzinie, w której u boku samotnej matki i brata żyje Laura, dziewczyna, której trudno odnaleźć się w realnym społeczeństwie, jej tragicznie utraconych marzeniach i rozpadzie rodziny.
"Czasami księżyc świeci od spodu" - to ostatnia już część tryptyku „opowieści wiejskich”, zrealizowanych na scenach teatrów w Legnicy i Zielonej Górze przez twórczy tandem PiK. Chociaż każda z części jest odrębnym, samodzielnym bytem dramatyczno-teatralnym, łączy je wiele zabiegów tematycznych i formalnych.
Tankred Dorst – urodzony w 1925 r. niemiecki dramatopisarz, autor scenariuszy i słuchowisk. Laureat wielu nagród, m.in. Gerharda Hauptmanna, Georga Büchnera i Maxa Frischa.
Barwny, zabawny spektakl dla najmłodszej widowni, z zacięciem musicalowym, rozfruwanymi lalkami ptaków i pięknymi kostiumami. Przedstawienie, na którym widz albo będzie pękał ze śmiechu, albo ukradkiem ocierał łzę z oka, a z którego wyjdzie z piosenką na ustach.
Spektakl ma cechy muzycznego monodramu. Jego bohaterką jest oczywiście tytułowa Kobieta, która opowiada o czasem banalnych, a czasem mocno zaskakujących wydarzeniach swojego życia.
Prapremiera tej sztuki – autorstwa jednego z najbardziej znanych dramatopisarzy angielskiego obszaru językowego – odbyła się w Irlandii 19 lat temu. W swoim pierwotnym kształcie Samotny zachód jest gorzką komedią, która jednak w zielonogórskiej inscenizacji wykracza poza ramy tradycyjnie rozumianego gatunku.
„Małgośka” jest muzyczną opowieścią o trzech pokoleniach samotnych kobiet, które bardzo wiele dzieli, ale łączy – jak w wielu polskich rodzinach – fascynacja twórczością Maryli.